آداب و رسوم شب یلدا
197
۱ سال پیش
0

آداب و رسوم شب یلدا

آداب و رسوم شب یلدا چیست؟ شب یلدا یکی از سنت های باقی مانده از گذشتگان است که بعد از سالهای سال هنوز ایرانیان آن را زنده نگه داشته و رسوماتش هنوز به قوت خود باقی ست. این سنت زیبا از نیاکان ما به یادگار مانده که به عنوان جشن های بزرگ ملی در بین همگان بسیار باشکوه تر برگزار می شود.

 

کیک یلدا مبارک

آداب و رسوم شب یلدا

چرا ایرانیان شب یلدا را جشن می گیرند؟

  • برای چه شب یلدا را جشن می گیریم؟
  • آداب و رسوم و رسم شب یلدا چیست؟
  • چرا شب یلدا به این نام معروف شد؟
  • آداب و رسوم شب یلدا طبق ایرانیان باستان این بود که تاریکی نماد شیطان و روشنایی سمبل خوبی ها است و در این شب جهت محو شدن شیطان جشن برپا می کردند. چون می دانستند بلند ترین شب سال در شب یلدا است و کم کم شب کوتاه تر و روز طولانی تر خواهد شد. لذا در این ساعات سفره ای بزرگ پهن می کردند و انواع میوه و آجیل را در آن قرار می دادند. آنها بر این باور بودند که بعد از این شب که روزها بلند می شود به این معنی است که خورشید بر ظلمات پیروز خواهد شد. در این ساعات خانواده و فامیل دور هم جمع می شوند و در کنار هم این شب را مشغول به خوردن، شعرخوانی و داستان سرایی می کنند و یادی از خاطرات گذشته نیز خواهند کرد.

کیک_تولد_زنانه

آداب و رسوم شب یلدا

یکی از آداب و رسوم شب یلدا سنت یلدابرون عروس است که طبق این آیین برای نوعروسی که به خانه شوهر نرفته جشن یلدا می گیرند. در این جشن خانواده داماد برای عروس میوه، شیرینی، کیک یلدا، آجیل، لباس، طلا و هدیه به عنوان پیش کش می برد. در برخی از شهرها خانواده داماد نیز هدیه ای را به رسم شب چله به داماد به عنوان هدیه می دهد.

چرا در شب یلدا رنگ قرمز رسم است؟

طبق آداب و رسوم شب یلدا برای این شب چه رنگی بپوشیم؟

نماد یلدا رنگ قرمز بوده که برگرفته از رنگ انار و هندوانه می باشد و لباسی که در این شب بر تن می کنید نیز باید در این رنگ انتخاب شود. رنگ سبز و سفید که برگرفته از پوست هندوانه است نیز در این شب رسم می باشد.

حافظ خوانی شب یلدا

آداب و سوم شب یلدا چیست؟

حافظ شیرازی مورد توجه ایرانیان بوده و ایرانیان بر این باور هستند که اگر با اعتقاد قلبی خود از حافظ درخواستی داشته باشید او پاسخشان را خواهد داد. بر همین اساس، در این شب بزرگ خانواده یا فامیل شعری را از حافظ می خواند و برای کوچکتر ها فالی می گیرد.

شب یلدا از کجا شروع شد؟

  • چه روزی شب یلدا است؟
  • تاریخچه شب یلدا چیست؟

شب یلدا از آخرین روز پاییز و از زمان غروب آفتاب یا همان ۳۰ آذر ماه آغاز می شود و پایان آن از اولین روز زمستان و از زمانی است که خورشید طلوع می کند.

شب یلدا در کدام کشورها برگزار می شود؟ علاوه بر ایران کشورهای افغانستان، پاکستان و تاجیکستان نیز این شب باستانی را جشن می گیرند.

شب یلدا چند دقیقه بیشتر است؟ شب چله یک دقیقه طولانی تر بوده و این یک دقیقه بهانه ای برای باهم بودن و دورهم جمع شدن می باشد.

بر اساس گفته برخی باستان شناسان تاریخ شب یلدا را مربوط به هفت هزار سال پیش می دانند و استناد آن ها بر اساس ظروف سفالی پیش از تاریخ می باشد. چون، در این ظروف نقوش حیوانی ماه های ایرانی مانند عقرب و قوچ حک شده است. زمان رسمیت این آیین نیز به ۵۰۰ سال پیش بر می گردد زمانی که داریوش یکم این سنت را وا د تقویم رسمی ایرانیان کرد.

کلمه یلدا به چه معناست؟

کلمه یلدا به معنی رویش و زایش بوده و نماد شادکامی، فراوانی، تندرستی و برکت می باشد.

میوه های شب یلدا نماد چیست؟

  • چرا شب یلدا باید هندوانه بخوریم؟
  • چرا شب یلدا انار می خوریم؟
  • طبق آداب و رسوم شب یلدا در این شب چه می خورند؟

کیک_یلدا_دخترانه

کیک یلدایی

هندوانه و انار میوه های سمبلیک شب یلدا هستند که همیشه جای آنها در سفره چله محفوظ است. بنابر عقیده ایرانیان باستان با خوردن هندوانه بهتر می توانید سرما و سوز زمستان را تحمل کنید. همچنین انار نیز نماد زایش، برکت و شادی بوده و برای گرفتن انرژی بیشتر آن را میل می کنیم.

در شب چله علاوه بر هندوانه و انار، انواع میوه مانند پرتقال، سیب، کیوی، لبو، مغزه جاتی مانند: گردو، بادام، پسته و فندق و انواع میوه های خشک مانند: کشمش، توت خشکه، زردآلو خشک، تخمه، چیپس، پفک، شیرینی، کیک یلدا، گندم برشته، شاهدانه و غیره سرو می شود.

طبق سنت برای شام انار پلو، سبزی پلو، ماهی و زرشک پلو آماده می شود. در قدیم نیز سفره یلدا را بر روی کرسی پهن می کردند و به خوشی و خرمی این شب سپری می شد.

خرید کیک یلدایی از آداب و رسوم شب یلدا

سیاهی شب و آخرین غروب پاییز خبر از رسیدن اولین شب زمستانه یا همان شب یلدا را می دهد که در این ساعات با جمع شدن به دور هم این شب را سپری می کنیم. طبق آداب و رسوم شب یلدا، در این شب، چله بزرگ آغاز می شود و ما با برپا کردن سفره یلدا و چیدن انواع میوه، آجیل، تنقلات کیک یلدایی و دیگر خوراکی ها این شب را به خوشی به اتمام می رسانیم. برای مشاهده و سفارش کیک یلدا می توانید از سایت الوکیک دیدن کنید.

نظر خود را بنویسید...