چطور ژله شب یلدا درست کنیم؟
328
۱ سال پیش
0

چطور ژله شب یلدا درست کنیم؟

ژله شب یلدا از خانواده دسرها است که به عنوان چاشنی یا میان وعده استفاده می شود و می توان در طعم، رنگ، شکل و قالب های مختلفی آن را انتخاب کرد شما این ژله را می توانید در اشکال متنوع و به صورت آماده تهیه کنید و بهترین لحظات را با سرو آن برای میهمانان خود رقم بزنید.

طرز تهیه ژله شب یلدا هندوانه

ژله شب چله بیشتر به دو شکل اناری و هندوانه ای درست می شود که در اینجا روش درست کردن نوع هندوانه ای را توضیح می دهیم.

ژله شب یلدا هندوانه

جهت تهیه ژله هندوانه شب یلدا ابتدا قالب مخصوص و دو بسته پودر ژله توت فرنگی را تهیه می کنیم و دو بسته پودر را در کاسه ای می ریزیم. سپس مقداری آب را به پودرمخلوط نموده و هم می زنیم؛ سپس آن را بر روی درب کتری می گذاریم تا کاملا حل شود.

در مرحله بعد ژله باید در دمای محیط تا چند دقیقه ای قرار بگیرد تا دمایش کاهش یابد. سپس، چند قاشق شیر را به آن می افزاییم و کاملا هم می زنیم تا رنگ آن به ماتی بگراید. اگر دوست دارید رنگ آن براق شود نیاز به افزودن شیر نخواهد بود.

در مرحله بعد باید قالب را با روغن چرب کنید و ژله را داخل آن ریخته و در یخچال بگذارید. سپس تا زمانی که خودش را بگیرد برای آماده شدن ژله دوم دست بکار شوید.

در مرحله بعد باید لایه پاناکوتا را برای بخش وسطی و سفیدی ژله آماده کنید. در اینصورت یک بسته پودر ژله آلوئه ورا باید با آب به اندازه نصف لیوان مخلوط کنید و آن را تا چند دقیقه بر روی درب کتری قرار دهید. بعد محلول را در دمای محیط تا چند دقیقه قرار دهید تا دمای آن کاهش یابد. سپس یک لیوان شیر را به آن افزوده و خوب هم بزنید. بعد از اینکه ژله قرمز اول، نیمه سفت شد؛ ژله دوم را بر روی آن بریزید و بگذارید در یخچال بماند.

در مرحله بعد به سراغ درست کردن ژله لیمو می رویم و بدین منظور لایه سبز ژله را درست می کنیم. لذا پودر ژله لیمو را با یک لیوان آب حل نموده و بر روی درب کتری تا چند دقیقه قرار می دهیم تا داغ شود. سپس جهت سبز رنگ شدن، چند قطره رنگ خوراکی را به آن می افزاییم. بعد ۴ قاشق شیر را به آن افزوده و می گذاریم در دمای محیط چند دقیقه ای بماند تا به مرحله سرد برسد. سپس آن را بر روی ژله اول و دوم ریخته و می گذاریم در یخچال بماند تا سفت شود. بعد از آن که ژله سفت شد آن را از قالب بیرون آورده و چیپس های شکلاتی یا شکلات آب شده را به شکل تخم های هندوانه بر روی آن با خلال دندان شکل دهید.

روش تهیه ژله هندوانه ای شب یلدا با شیر

برای لایه میانی ژله شب یلدا می توانید از روش تهیه ژله شب یلدا با شیر استفاده کنید که به صورت مختصر آن را شرح می دهیم.

ابتدا ژلاتین را با آب مخلوط نموده و خوب هم بزنید؛ سپس آن را بر روی درب کتری چند دقیقه ای قرار دهید تا داغ شود. بعد شیر را با شکر و وانیل ترکیب نموده و بر روی حرارت بگذارید تا حباب بر روی آن تشکیل شود. خامه پاناکوتا را با شیر مخلوط نموده و خوب هم بزنید و سپس ژلاتین اول را به آن بیفزایید تا خوب ترکیب شوند. بعد از اینکه خوب خنک شد آن را به عنوان لایه دوم بر روی لایه اول ژله هندوانه ای بریزید. سپس به همین ترتیب که قبلا ذکر شد بعد از سفت شدن این لایه، لایه سوم بر روی آن قرار می گیرد.

نکات مهم در تهیه ژله شب یلدا

  • جهت درست کردن ژله هندوانه ای شب یلدا با شیر می توانید در هر مرحله به جای آب جوش از شیر استفاده کنید.
  • بعد از اینکه به جای آب، از شیر استفاده کردید بعد از سرد شدن شیر می توانید ژله را به آن بیفزایید و   پاناکوتا هندوانه تهیه کنید.
  • ژله شب یلدا را می توان در پوست لیمو نیز تهیه کرد که در اینصورت می توان بافت لیمو را خالی کرد و ژله را داخل پوست آن ریخت. وقتی ژله سفت شد آن را از پوست خارج نموده و با سیاه دانه تخم های هندوانه را در آن تزئین می کنیم.
  • بعد از اینکه ژله در ظرفی سفت شد باید ظرف را در آب جوش قرار داده و بعد بشقاب را بر دهانه ظرف بگذارید. سپس ظرف را برعکس نموده و ژله را داخل بشقاب قرار دهید.
  • از قالب های مختلف و از ظرف یکبار مصرف نیز می توان جهت درست کردن ژله استفاده نمود.
  • جهت تهیه آن می توانید به جای شیر و آب از آب هندوانه نیز استفاده کنید.
  • در جام، ظرف بستنی و لیوان نیز می توان ژله را درست کرد.
  • با رنگ مصنوعی خوراکی نیز امکان رنگ کردن بدنه ژله وجود دارد.

سخن پایانی

ژله شب یلدا را می توان با انواع پودر ژله تهیه کرد و همچنین این امکان وجود دارد که بتوان هندوانه درستی و قاچ شده را در طرح ژله مدل داد. لذا برای رنگ کردن آن نیز می توان از پودرهای رنگی یا رنگ مصنوعی خوراکی استفاده نمود. همچنین اگر قصد سفارش کیک یلدا دارید میتوانید از الو کیک کمک بگیرید.

نظر خود را بنویسید...